Femke ontmoet… Iris van FysioChallenge

Fysiotherapie ter ondersteuning van de zwemles? Het kan sinds kort bij FysioChallenge. In Sambeek ontmoet ik fysiotherapeute Iris Akkermans. Een vlotte spontane meid van 22 jaar die sinds 1 februari 2016 in dienst is bij FysioChallenge. Ik spreek met haar over haar motivatie, haar persoon, over zwemmen en over haar plannen met de kinderfysiotherapie bij FysioChallenge. Enthousiast en vol energie doet ze haar verhaal.

Over Iris
Iris is geboren in Breda, woonde twee jaar in Molenschot en is samen met haar drie zussen opgegroeid in Oosterhout. Al van kinds af aan wist Iris dat ze iets met kinderen wilde doen en dat in een situatie waarin ze hen haar volledige aandacht kan geven; één op één of in kleine groepjes. Dat wist ze al eerder dan dat ze de studie fysiotherapie ging doen. Dat ze uiteindelijk voor fysiotherapie gekozen heeft, komt mede doordat ze in haar directe omgeving te maken had met iemand met een lichamelijke beperking. Ze zag hoe therapie in een revalidatiecentrum nog kansen bood om te functioneren binnen de mogelijkheden van de beperking.

Iris omschrijft zichzelf als optimistisch, ze ziet altijd kansen! Als ze iets aanpakt, gaat ze er voor de volle 100% voor en neemt anderen mee in haar enthousiasme. Ze wil graag leren, durft fouten te maken en kan kinderen motiveren. Iris streeft in de behandeling van kinderen naar korte lijnen met alle betrokken volwassenen. Wat Iris minder fijn aan zichzelf vindt: “Ik kom soms wel wat laconieker over dan dat ik ben. Maar ik zet door totdat mijn doel bereikt is.” In het ontwikkelen van zichzelf richt Iris zich op het (nog) beter leren open vragen te stellen.

Waterrat en fysiotherapeut
Sinds haar vierde doet Iris aan zwemmen, ze heeft vrijwel alle diploma’s die er op het gebied van zwemmen te verkrijgen zijn. “Behalve plankspringen, want dat vind ik te eng.” Iris is ook bevoegd om zwemles te geven en ligt zelf nog wekelijks in het water om waterpolo te spelen bij de studentenvereniging in Eindhoven. Een echte waterrat dus. Bij een eerdere werkgever heeft ze zelf zwemles gegeven en merkte ze dat ze vaak het onderliggende motorische probleem zag waardoor een kind het zwemmen niet goed onder de knie kreeg. Haar opleiding fysiotherapie maakte dat ze daar ook oog voor had en wist wat ze eraan kon doen om het te verbeteren. Iris is in 2014 afgestudeerd als fysiotherapeut en is nu halverwege de masteropleiding tot kinderfysiotherapeute. Het basisgedeelte van de kinderfysiotherapie rond ze deze zomer af en het komende jaar staat de theorie van fysiotherapie bij enkelvoudige en meervoudige beperkingen op het programma. Dat sluit aan bij het werk dat ze bij zorggroep Amarant al doet: daar begeleidt en behandelt ze cliënten met een enkelvoudig of meervoudige beperking en adviseert ze hun behandelaars en begeleiders. Iris woont samen in Eindhoven, werkt 24 uur per week bij Amarant, besteedt zo’n 16 uur per week aan haar studie en rijdt sinds 1 februari wekelijks op woensdag naar FysioChallenge om daar de kinderfysiotherapie te verzorgen. In haar vrije tijd maakt Iris plezier met vriendinnen en gaat ze graag naar muziekconcerten van Armin van Buren tot Guus Meeuwis of Concert at Sea.

Kinderfysiotherapie
Ik vraag Iris wat kinderfysiotherapie onderscheidt van de fysiotherapie voor volwassenen en wat haar daarin zo aantrekt. “Het grootste verschil tussen de klachten van volwassenen en de klachten van kinderen is dat volwassenen vaak orthopedische klachten hebben” legt Iris uit “en dat het bij kinderen vaak gaat om een probleem met een activiteit – zoals schrijven of lopen – of om een ontwikkelingsachterstand.” Iris is als kinderfysiotherapeut continu aan het afstemmen op de kinderen om te achterhalen waar de klachten liggen. “Het is belangrijk om het hele plaatje van bewegen bij een kind te bekijken om zo te analyseren waar het probleem zit.” Daarbij wil ze vooral met het kind communiceren en samen met de ouders daaromheen een team vormen. Als ze helder heeft gekregen waar het probleem zit, is de volgende stap bekijken hoe dat probleem bij een specifiek kind getraind kan worden. Iris vindt dat een leuke uitdaging: “Het leuke aan kinderen is dat je moet gaan ‘puzzelen’ hoe je ze spelenderwijs kunt laten doen wat je wilt.” Daarbij is het ene kind het andere niet omdat ze allemaal op hun eigen unieke manier reageren. “Ik wil graag het maximale uit kinderen halen.” Het enthousiasme van de kinderen maakt Iris blij, zeker als ze trots zijn op dat wat ze kunnen en zelf merken dat ze vooruitgaan. In haar begeleiding van de kinderen kiest Iris voor een positieve benadering, waarbij ze met haar eigen enthousiasme kinderen motiveert om samen lekker te bewegen en te oefenen. “Ik vind het ook belangrijk dat kinderen plezier hebben in het oefenen” geeft Iris aan, “dat vergroot de kans dat ze ook uit zichzelf gaan oefenen.” Ze richt zich in de interactie met het kind vooral op dat wat er wel kan en geeft zoveel mogelijk positieve feedback. Iris zoekt steeds naar een evenwicht in de interactie met kinderen: “Als we allebei heel druk en enthousiast doen, is dat niet zo handig en neem ik een rustigere rol.” Waar nodig zoekt Iris ook contact met andere volwassenen die om een kind heen zijn, zoals leerkrachten. Zo is er inmiddels ook een samenwerking met basisschool de Bolster in Sambeek tot stand gekomen.

Kinderfysiotherapie bij de zwemles
Ook al is Iris nog maar kort in dienst bij FysioChallenge, ze heeft in die tijd niet stil gezeten en heeft volop plannen om mee aan de slag te gaan. De ruimte die er is om haar functie in te vullen, was wat haar aansprak in de vacature en deze ruimte benut ze ten volle. “Ik vind het erg leuk om mee op te bouwen en mee te denken. Ik krijg veel vrijheid om eigen ideeën vorm te geven en ik kan altijd bij iemand terecht als ik vragen heb. Dat is erg fijn.” Ze is actief op zoek gegaan naar contacten met onder andere de basisschool in Sambeek en zwembaden in de omgeving van Sambeek. Iris kondigt dan ook aan dat FysioChallenge sinds kort samenwerkt met Zwemkanjers en wellicht in de toekomst ook met andere zwemscholen. Als kinderen van de zwemschool motorische problemen hebben bij het zwemmen, dan kan Iris fysiotherapie in het water geven, specifiek gericht op de zwembeweging. In overleg en afstemming met de zwemleraar kunnen ouders Iris inschakelen voor een fysiotherapiebehandeling in het zwembad. Ze kan kinderen helpen die bijv. moeite hebben met de timing van de armen en benen bij de schoolslag, of bij het ademhalen tijdens de borstcrawl. Iris kijkt naar het onderliggende motorische probleem en kiest op basis daarvan een geschikte behandeling. “Het is echt therapie, een behandeling in het water maar zeker geen extra privé zwemles.” Deze fysiotherapiebehandeling valt onder het basispakket van de ziektekostenverzekering.

Toekomst
Op Iris’ verlanglijstje staat het maken van een grote reis. Waar die naartoe zal gaan weet ze nog niet. Met haar vriend zou ze in de toekomst nog graag een huis kopen en voor verder in de toekomst heeft Iris ook een kinderwens. Wat betreft haar professionele leven wil Iris eerst haar opleiding afronden en het werk bij FysioChallenge uitbouwen. Ergens is ze ook nog nieuwsgierig naar hoe het is om te werken in een revalidatiecentrum en heeft ze interesse in de opleiding sensorische informatie.

Nieuwsgierig?
Ben je nieuwsgierig geworden naar wat FysioChallenge op het gebied van kinderfysiotherapie te bieden heeft of wil je meer informatie? Kijk dan op de website: www.fysiochallenge.nl, Facebook FysioChallenge of neem contact op via info@fysiochallenge.nl